Субота, 8 Травня, 2021

Думка мера Черкас про децентралізацію, земельну реформу та місто в цілому

Зміни у черкаській владі рукою колишнього президента України

20 листопада 2018 року у Черкасах Порошенко представив нового голову Черкаської ОДА. Як і говорилося у кулуарах, губернаторське крісло отримав голова обласної ради Олександр...

Обіцянки мера Черкас: чи тримає він своє слово?

До місцевих виборів залишилося всього нічого, і на цьому етапі мерам потрібно б надолужити виконання своїх обіцянок. Але не всі використовують тільки цей інструмент...

Анатолій Бондаренко очолює Черкаси вже п’ятий рік поспіль та стверджує, що привів до ладу інфраструктурно, а на майбутнє має намір зробити його спортивною та культурною столицею. Про «труднощі децентралізації» на Черкащині, порядок денний місцевих виборів та земельну реформу лауреат загальнонаціональної програми «Людина року-2019» в номінації «Міський голова року» розповів yes-cherkasy.

Процеси децентралізації

Анатолій Бондаренко став міським головою у 2015 році. Саме в цей час стартувала децентралізація. Тоді мер аналізував всі децентралізаційні процеси, і виявив, що єдиним роком, де дійсно була децентралізація у повній мірі, був 2016 рік. Якраз у 2016 році органам місцевого самоврядування передали повноваження пільгового проїзду. І дофінансування охорони здоров’я. Але, фактично можна сказати, що і дали кошти. Вони були невеликі, але більші, ніж було потрібно місту, щоб покривати, в тому числі, той самий пільговий проїзд.

Що стосується 2017-2019 років, то децентралізаційні процеси, включаючи передачу коштів на місця, почали гальмуватися. Так, повноваження передавалися на місця – багато повноважень у всіх галузях. Проте ці повноваження компенсувалися за рахунок місцевих податків і зборів. І, фактично, у 2018 році нам довелося витратити 550 млн. гривень, зокрема і на видатки, які не належали до нашого профілю. Це 70 млн. на пільговий проїзд, 60 – дофінансування охорони здоров’я, близько 100 млн – дофінансування освіти. Тобто, нам дали приблизно 500 млн. додаткового ресурсу, а 550 млн. ми витратили.

1

Тобто передаються повноваження, а кошти отримувати ти повинен незрозуміло з яких джерел. Перед затвердженням бюджету на 2020 рік кошти на дороги з акцизного податку хотіли забрати у державний бюджет, потім на обласний бюджет і потім розподіляти. Ну і так само на сьогоднішній день дорожній фонд, який розподіляється виключно за розпорядженням голови обласної державної адміністрації, а не рішенням сесії обласної ради.

Державне фінансування

На прикладі нашого міста, упродовж трьох років жодної копійки з дорожнього фонду Черкаси не отримали. Хоча на область було витрачено 2 млрд. гривень. Це більше схоже на централізацію.  Колись, десь близько 30 років тому, дороги Черкащини були одними з найкращих в країні. На сьогоднішній день, на жаль, на Черкащині дороги одні з найгірших. Принаймні, як каже мер, після Миколаївської області.

На думку Бондаренко, всі повноваження у сфері медицини, і всі повноваження в сфері освіти повинні бути виключно повноваженням держави. Наприклад, є обласне управління соціального захисту населення, воно фінансується з бюджету держави. А от таке ж управління Черкаської міської ради маємо фінансувати ми, хоч наших повноважень там, на жаль, немає.

2

Через реформу системи охорони здоров’я йде повне скорочення, в тому числі і фізіотерапевтичних відділень. І в дитячих лікарнях, і в дитячих поліклініках закриваються фізкабінети. І ми змушені після діалогу з батьками, після діалогу з громадою міста, в терміновому порядку затверджувати програму підтримки цих відділень. Тому що і батьки, і жителі міста вважають, що ці послуги повинні надаватися. І в тому числі, міська рада буде фінансувати це з міського бюджету.

Плюси і мінуси децентралізації

В принципі децентралізаційні процеси – правильні, але потрібно чітко розподілити ресурси, які має громада. І чітко розподілити повноваження. І виключно ними керуватися. Мер знову наводить приклад: майно знаходиться в державній власності, директора призначає Міністерство освіти. А повноваження органу місцевого самоврядування – виключно платити зарплатню. Це половинчасті повноваження, перекладання виключно фінансового навантаження на бюджет громади. Такого багато і по всіх інших питаннях, які виникають в процесі децентралізації.

А плюси в тому, що громада, якщо вона самодостатня, якщо вона має ті чи інші ресурси, може спокійно сьогодні планувати, будувати дороги, купувати нову техніку, модернізувати систему теплопостачання і водопостачання. Великі плюси, що виключно депутати міської ради чи іншої ради можуть приймати ці рішення і можуть затверджувати план соціально-економічного розвитку на три, на п’ять років.

3

Черкаси – це перше місто в Україні, яке ухвалило план соціально-економічного розвитку на три роки. В цьому році вже обов’язковим стало прийняття плану на три роки. Тому що не можна планувати на один рік – є перехідні об’єкти, є об’єкти, які просто неможливо побудувати за один рік, є об’єкти, які будуються 3-5 років.

Перемоги і провали Анатолія Бондаренка

Не потрібно перетягувати повноваження, не потрібно перетягувати ресурси. Потрібно один раз і назавжди визначити чіткі правила гри між Кабміном та органами місцевого самоврядування. Насамперед – прийняти Закон України про службу в органах місцевого самоврядування. Потрібно розмежувати повноваження державних службовців та органів місцевого самоврядування. І вони не повинні дублюватися, тому що у нас в районах, де районна рада є, потім голова райдержадміністрації, апарат райради, які просто дублюють функції, і просто витрачають кошти держави.

Деякі пропозиції щодо повноважень префектів, наприклад, зупинення будь-якого рішення ради, чи зупинення бюджету не є правильними і потребують доопрацювання, обговорення і в науковому середовищі, і в громадському. Щоб префект не дублював прокурора чи якогось правоохоронця. В першу чергу чиновник повинен думати, як зробити життя простого громадянина кращим.

4

Сьогодні команда чинного мера Бондаренка п’ятий рік працює, і гості з столиці коли приїжджають, відмічають, що дороги в місті не гірші, аніж у Києві. На сьогоднішній день наше місто інфраструктурно в нормальному стані: є модернізована система теплопостачання, нормальна система водопостачання. Ми зараз провели серйозні відновлювальні роботи на центральному колекторі. І можна сказати, що тепер якраз залишаються тільки такі, невеликі родзинки – де зробити Черкаси спортивною столицею, де зробити Черкаси культурною столицею. Де зробити наше місто не тільки містом в центральній частині України, а й центральним містом країни.

Ну і наостанок про ринок землі. На думку пана Анатолія, до ринку землі в нашій країні не готовий ніхто. Ні власники агрохолдингів, ні фермери. Це питання потребує національної дискусії і великого обговорення. Питання землі – це надзвичайно тонке питання, і, напевно, питання національної безпеки.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Повноцінний відпочинок – секрет успішної трудової діяльності для українця

Дозвілля - це вільне проведення часу, відпочинок від основної діяльності. Недіяльність необхідна для повноцінного відновлення життєвих сил, щоб знову...

У мерії Черкас продовжують розробляти стратегію розвитку міста

Минулого тижня відбулося засідання комітету в новому складі, зі стратегічного розвитку Черкас. Засідання відкрила презентація соціологічних досліджень і опитувань за кілька років....

Що відомо про нових заступників міського голови Черкас

Депутати Черкаської міської ради на сесії затвердили ще двох заступників міського голови.  Заступники будуть займатися питаннями виконавчої діяльності органів міської ради. Далі...

Подорож до Карпат: як зручно та комфортно дістатися з Черкас до Буковелю

Для любителів гірськолижного відпочинку є чудовий шанс насолодитися зимовими Карпатами, покататися на лижах чи сноуборді або ж скуштувати запашного глінтвейну, споглядаючи гірські...

Олександр Скічко планує популяризувати Черкащину за допомогою блогерів та селебритіз

Очільник Черкаської ОДА планує просувати туристичні принади Черкащини, залучаючи блогерів та селебритіз. Далі на yes-cherkasy. Своїми думками він поділився...